Kiipeily lajina

Boulderointi

Boulderkiipeilyssä ei tarvita köysiä, valjaita ja varmistusvälineitä, koska kiipeily tapahtuu turvallisesti matalalla, paksujen patjojen päällä. Kiipeilykengät ovatkin ainoat tarvittavat varusteet ja niitä voi lainata hallilta. Boulderseinät ovat alle viiden metrin korkuisia ja niissä on eri kaltevuusasteen profiileja.

Boulderointi ja kiipeily yleensäkin on erittäin monipuolinen urheilu-ja kuntoilumuoto. Se kehittää kehon motoriikkaa, lihastasapainoa ja vahvistaa monipuolisesti vartalon lihaksia. Siinä saat kokea onnistumisen riemua reittien selvittämisestä ja itsensä voittamisesta. Kiipeilyssä tekniikalla ja kiipeämisen suunnittelulla voi korvata suuren osan voiman tarpeista. Varsinkin aloittelijan on hyvä keskittyä tekniikan kehittämiseen ja yleensä alussa kehitys tapahtuu vauhdikkaimmin.

Kiipeilyhallin tilat

Klondyke Wall ry toimi vuodesta 2005-2019 (syyskyy)Vantaan Koivukylässä, rautatieaseman asemarakennuksessa.

Elokuusta 2019 lähtien toiminta on siirtynyt Kiipeilyareenan tiloihi Vantaan Tammistoon.

Klondyken seinälle pääsee treenaamaan Klondyke ry.n jäsenet ja Kiipeilyareenan asiakkaat jotka hankkivat vuosikortin Kiipeilyareenalle. Vuosijäsenet saavat rajattomasti käyttää Kiipeilyareenan tiloja Tammistossa, Salmisaaressa ja Kalasatamassa.

Kiipeilyhallilla on useita eri boulderprofiileja. Reittejä löytyy helpoista aloittelijoiden tasosta, erittäin vaativiin reitteihin.

Vakuutukset

Kiipeily tapahtuu omalla vastuulla. Vaikka boulderointi on täysin turvallista, kannattaa tarkistaa kattaako oma vakuutus kiipeilyurheilua ja kiipeilyn kokeilemista. Vakuutusyhtiöissä ja niiden vakuutusehdoissa on tällä hetkellä suuria, yhtiökohtaisia eroja.

Liittymällä Klondyke Wallin jäseneksi saat kiipeilyvakuutuksesi voimaan.

Suomen kiipeilyliiton (SKIL) jäsenyys sisältää OP Sporttiturva kiipeilyvakuutuksen. Lue lisää vakuutuksesta täältä

Kalliokiipeily
Kalliokiipeilyä